Walking Words

Sabda Rasulullah s.a.w: " Sesungguhnya Allah S.W.T. tidak memandang pada rupa paras dan hartamu, melainkan yang dipandang-Nya ialah hati dan amal perbuatanmu." (Hadis riwayat Muslim dan Ibnu Majah).

home | tuto | producer | yt

19 August 2015

Sedar.

Aku tak faham kenapa ea, bila ada orang bercakap tentang agama, ambik serius pasal agama, 'touch' pasal agama, korang dah 'start' nak menyampah, dah mula rasa macam tak senang duduk, rasa macam lain, rasa macam tak 'happening', rasa macam "hak alah.. rilek ah..'noob' ah kau ni,, sikit-2 masuk pasal agama. ustaz2."

hey, jaga mulut elok-elok kawan, ni aku tanya kau lah, asal ea, setiap kali orang 'up' benda-benda agama kat kita, dia tegur pasal aurat, pasal tudung, pasal hati, pasal pergaulan laki pempuan, pasal bid'ah, pasal melabel, pasal seluruh perkara dalam hidup kau, dan segala yang berkaitan dengan agama. kau jadi macam... malas sangat nak dengar, malas sangat nak amik 'port'.

Wei, yang ni agama kau aw, yang dia tegur tu salah kau dalam agama! yang dia tegur tu, pasal aurat kau, pasal pergaulan bebas kau! pasal ada salah dan silap kau dalam agama.... dia tegur untuk tolong kau... untuk tolong baik pulihkan kau.. untuk tolong kau kenal rasa bertuhan, rasa ada Allah, rasa ada Nabi. rasa yang kita ni hambaaaa... tolonglah ingat benda tu.. bukan sebab lain.. dan lagi satu dia tegur kau, dia nak sama-sama kita masuk syurgaaaaaa.. faham ke tak ni..

Kau tau kan, jalan nak pergi syurga tu,, bukan senang.. bukan 'red carpet'.. jalan dia penuh liku, penuh duri.. penuh dugaan.. jalan nak pergi sana... mana ada benda yang 'best'... tak ada.. tak ada ouh.. solat? rasa malas. puasa? ingat 'best'? tutup aurat? tak moden kan, kau cakap. jaga pergaulan? kawan-kawan je kan, kau cakap. jangan buat bid'ah agama nanti rosak agama? benda baik, apa salahnya kau cakap.

Kalau semuanya apa yang Allah larang, apa yang Allah suruh, kau menjawab. Buat dunia sendirilah. Ampun maaf, kalau ada perkataan aku yang buat kau tersinggung. Tapi, tulah kau kena sedar, benda yang kau benci ni, agama kau aw, benda yang kau meluat ni, agama aw, benda yang kau malas nak dengar ni, agama aw, orang yang kau menyampah giler ni, orang yang sedang berusaha untuk masuk dalam syurga aw, dengan apa yang dia ada sekadar semampu dia... kalau demi agama. dia kena habis duit, terpaksalah, sebab dia nak akhir sekali hidup dia, 'ending' dalam syurga.

Sebab tulah, kena tanam dalam diri kau tu, rasa minat, rasa 'best', rasa 'happening', rasa gempak, rasa 'excited' nak dengar pasal agama, pasal hukum-hakam, pasal akidah, pasal ketuhanan, pasal kejayaan orang-orang Islam dulu-dulu, macam mana diorang boleh ubah masyarakat yang mundur kepada masyarakat yang maju, lahir batin. Semua benda tu, kau kena suka, kau kena minat, kau kena tanam, kena siram, kena baja, kena suburkan dalam hati. Barulah rasa 'best' je, bercakap pasal agama, bila ada orang datang nak borak pasal agama, kau rasa macam "yeah, ini yang aku cari." itu kena ada. itu kena ada dalam hati kau. 

Allah tu Tuhan kita. Tak ada lain dah.. Dialah yang kira amalan kita, yang tentukan syurga neraka kita, yang bagi kita kasih sayang, yang kita peluang demi peluang... untuk terus berjalan.. untuk terus hidup.. untuk rasa kasih sayang,, untuk rasa mencintai dan dicintai.. untuk bahagia.

Semoga bahagia kawan. Semoga, sayang kita tak hilang. Semoga, sayang kita pada agama tak hilang. Semoga, hati kita kekal, hati kita lurus pada Allah, pada Rasulullah. Semoga, kita tak benci dengan perkara-perkara kebaikan, dengan perkara-perkara yang menyeru, supaya kita buat baik. 

Aaa~miin. Semoga berbahagia.
Yours faithfully,

yang baik itu dari Allah jua .

1 comment:

  1. #deep:(
    'buat dunia sendiri','semoga agama x hilang'..
    betulla ape yang diperkatakan..

    ReplyDelete

Copyright© Ilustrasi Nashrul