Walking Words

Sabda Rasulullah s.a.w: " Sesungguhnya Allah S.W.T. tidak memandang pada rupa paras dan hartamu, melainkan yang dipandang-Nya ialah hati dan amal perbuatanmu." (Hadis riwayat Muslim dan Ibnu Majah).

home | tuto | producer | yt

04 July 2014

Dialah segala-Nya , bukan dia .

aku bercakap kali ini , mungkin agak panjang dari biasa .
dan kalau kau terpaut hati kau membaca aku ini , bacalah dari hati .

dengan gaya berdialog .
dan jangan risau , aku akan bimbing kau baca benda ni mengikut nada yang sesuai .
(ekspresi muka yang berkerut , nada mempersoalkan)
sudah-sudahlah tu , apa lagi yang kau harapkan sangat , perhatian dari manusia ni ? apa je yang kau dapat ? 

(ekspresi muka yang serius , nada serius)
tak ada apa pun yang kau boleh dapat dari manusia ni . kau cuba nak tarik perhatian orang ramai , kau buat macam-2 . mungkin ada yang datang dekat kau masa kau diperlukan , masa kau ada banyak benda , masa kau ada sesuatu yang orang lain tak ada , masa kau penuh duit di poket , kau ada semua benda dalam hidup kau , belambak orang yang datang dekat kau , lepas sorang-sorang .

apa yang kau rasa ? kau rasa 'happy' kan ? sebab ada orang 'care' dengan kau . sebab ada orang yang nak bersama dengan kau .

tapi lepas tu , bila kau dah tak ada apa-2 , bila kau dah tak diperlukan , bila kau sakit , bila kau pokai tak ada duit . berapa banyak orang yang datang depan kau dan cakap "amacam , sihat der ?" . kau boleh kira dengan jarilah ! tak pun tak ada langsung . hmmph .


(eksperi muka hampir marah , nada garang , mula berdiri)
bila dah tak ada orang yang datang dekat kau , mulalah kau nak cari orang untuk kau luahkan segala apa yang kau pendam dalam hati kan ? dan akhirnya kau jumpa seseorang yang digelarkan 'hawa' . 

(ekpresi muka semakin relaks , nada tenang , duduk semula)
kau usha dia , dan akhirnya kau 'couple' dengan dia . dan masa tu , bermulalah episod cinta kau dengan 'better half' kau tu . calling-2 , chatting-2 , loving-2 , bukan main lagi senyum kau lebar sampai ke telinga . 

tak lama lepas tu..
hati kau dah mula terpaut dekat dia , kau dah mula sayang dekat dia .. 
mata kau pun dah jadi buta , bukan mata je , mata hati kau pun dah buta .
semua benda yang makwe kau buat , yang cinta hati kau buat , semuanya betul . tak ada langsung yang salah . everything about her is perfect . 


sampai satu masa , dia dah mula 'boring' dengan kau . dia dah lali dengan gurau kau , dia dah muak dengar suara kau , sampai satu tahap muka kau pun dia dah tak lalu nak tengok . segala lawak kau dah basi buat dia , 
dia berlalu pergi serius dalam senyuman .

(ekspresi muka poyo , nada tegas)
hancur berkecai segala apa yang kau dah rancang dengan dia . kau ingat dia nak ingat janji-2 dia dengan kau dulu ? apa kau ingat dia hadap sangat kau punya janji ? perempuan ni satu je aku cakap , diorang ni , hati sekejap je mudah nak berubah , bukan sebab apa aw , sebab kau salah pilih jalan , dia pun salah pilih jalan .

kau bercinta , tapi kau bukan duduk satu rumah yang dalam rumah tu , kau kena hadap macam-2 . untuk bagi hidup kau mencapai tahap bahagia yang sebenar . bukan tahap bahagia yang menipu . yang kau dok ontok layan kau punya jiwang "aku sayang dia" "aku cinta dia" "dialah sayang aku".. sampai kau jadi macam ni !

aku dah banyak kali cakap dah . kau tengok artis je pun dahlah , bukan main bercinta bagai nak rak , last-2 kahwin dengan orang lain , bukan main , bertunang bagitahu semua orang , last-2 putus . kahwin lain . haihh..

(ekspresi muka 'bajet hensem' , nada orang baik)
aku ulang balik apa yang aku cakap awal-2 tadi , 
manusia ni . kau tak payah layan sangat ... makin rosak kau jadinya , sebab..
hati kau akan ada satu perasaan berharap dengan harapan yang tak sudah .

tak kemana langsung apa yang kau harapkan pada manusia ni . nyata ! harapan kau dekat diorang palsu . habis-2 pun , kau harapan kau tu kena campak balik dekat muka kau je . manusia ni , akan buat kau berubah , yang tiba-2 dari kau yang dulu , bertukar ! dah macam orang lain dah .


(ekspresi muka penuh bangga , nada jiwang)
kalau macam aku ni , aku tak kisah pun , siapa je yang nak dekat aku . alah , lagipun , yang pakai tudung ni bagus , tapi tulah sosial melebih sangat . tapi tak semualah . tapi kalau boleh , mestilah aku nakkan perempuan yang baik kan ? even kalau 'free hair' pun , tak jadi masalah buat aku . sebab aku tau , condition diri aku macam mana , perangai sendiri pun tak berapa nak baik . nak 'demand' lebih-2 . 

as long as dia akan dengar apa yang aku cakap lah , dia jenis yang taat . dengaaar je apa yang baik yang aku cakap , lepas tu dia ikut .
dia bukan jenis yang suka membantah .


(ekspresi muka baik , nada menyentuh hati)
slow-2 , hidayah Allah ni , kalau dia datang menyapa hati manusia kan , tak ada sesiapa pun dalam dunia ni yang boleh halang , dengan apa cara sekali pun . kau buatlah apa sahaja depan dia , kau ajak dia buat dosa ke , kau kutuk dia ke , kau 'drop' dia ke , kau 'judge dia ke , dia takkan berganjak .

"aku hidup ada prinsip , aku hidup ada pegangan , aku hidup ada tujuan !
aku bukan hidup atas dunia ni saja-2 je  , suka-2 . bangun , makan , kerja , tidur , bangun , lepas tu buat benda yang sama , then , mati . What for kau hidup macam tu ? Boring giler hidup kau , kalau macam tulah gaya rutin hidup kau , hiburan sana-sini , hidup nak bebas je , dah macam bukan orang dah aku tengok . Hey ! what is the reason of your life ??!! kau tak ingin ke , hidup rasa nak 'bertuhan' ? 

rasa diri dilindungi , rasa diri disayangi , rasa diri dihargai , rasa diri dicintai , rasa diri dirahmati , dan yang paling 'best' , kau dapat bercinta dengan Tuhan kau , yang orang lain tak dapat rasakan melainkan dia ikut , apa yang Tuhan dia suruh , dan tinggal apa yang Tuhan dia tak kasi buat . dan kau ikut macam mana Nabi kau ajar . 

kau bagitahu aku , benda apa yang kau buat dekat dunia ni , yang Allah tak balas langsung benda baik yang kau buat ? kau solat , Allah elakkan kau dari perkara yang tak elok . kau zikir , Allah bagi hati kau tenang .kau puasa , Allah ajar kau macam mana nak sabar . kau ikut Nabi , Allah sayang kau .

Sampai tahap kau berdoa pun , Allah malu tau , kalau tak perkenankan doa kau . 

apa lagi yang kau nak dalam hidup ni ? 
apa lagi ?!! 


banyakkan amal kau belakang manusia , melebihi amal kau depan manusia .
biar kau bercinta dengan Dia je , dekat mana pun kau pergi .

kau percayalah , cinta kau akan berbalas untuk selamanya . :)


Dari Salman Al-Farsi r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya Allah mempunyai sifat malu, dan memberi kepada orang yang tidak meminta dengan pemberian yang banyak.

Apabila seseorang mengangkat tangannya dihadapan Allah, memohon sesuatu, maka Allah amat malu untuk memulangkan kedua tangan tersebut dengan tangan kosong".

(HR Tirmizi)


وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku .
Maka sesungguhnya Aku dekat..Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa pada-Ku ."

(Surah Al-Baqarah ayat 186) 


Yours faithfully,

yang baik itu dari Allah jua .

No comments:

Post a Comment

Copyright© Ilustrasi Nashrul